G-ROND organiseert hackathon voor Alfa-college en Hanzehogeschool

29 november 2023

G-ROND organiseert samen met de lectoraten Ondernemen in Verandering (Alexander Grit) en Biobased Business Valorization (Egbert Dommerholt) op dinsdag 5 december van 9 tot 17.00 uur een hackathon in de Barn. Tijdens deze hackathon op de Zernike Campus gaan 30 studenten van het Alfa-college en 30 van de Hanzehogeschool Groningen aan de slag met het bedenken van een prototype voor het digitale platform van Stichting Reaction. De hackathon op 5 december wordt geopend door wethouder Kirsten de Wrede en bestuurders Enno van der Werff van het Alfa-college en Annemarie Hannink van de Hanzehogeschool.

G-ROND
Dit is een initiatief van het Alfa-college en bestaat uit een samenwerking met Noorderpoort, de Hanzehogeschool, gemeente Groningen, provincie Groningen en bedrijvenpartners. Samen slaan deze partners de handen ineen voor omschakeling naar een circulaire economie. Met de organisatie van de hackathon ontwikkelen de Hanzehogeschool en het Alfa-college ook een blauwdruk voor een unieke manier van onderwijs en samenwerking tussen mbo en hbo.

De Reaction
Dit is een brede beweging van mensen die ondernemen voor een betere wereld. De Reaction is in gang gezet door filmmaker Kees Brouwer en hij heeft daarover een documentaire gemaakt voor de VPRO. Deze is te zien op http://www.reaction.nu. In korte tijd groeide de beweging naar zo’n 700 veelal kleine bedrijven en individuen die allemaal lokaal, ambachtelijk, gemeenschappelijk en verantwoordelijk een duurzame ontgroei-economie vormgeven. Onder het motto “wat willen we nog minder?” is de Reaction een hoopvolle keten van verandering.

Programma
Het inhoudelijke programma van de hackathon wordt ontwikkeld door vier Hanze-studenten van Communication & Multimedia Design (CMD).

08.30 uur Inloop
09.00 uur Opening door dagvoorzitter en interviews met bestuurders en wethouder
09.30 uur Toelichting werkwijze hackathon
09.45 uur Ronde 1- Framing
10.30 uur Ronde 2 – Ideeën genereren
11.30 uur Ronde 3 – Prototyping
13.00 uur Ronde 4 – Evalueren
13.30 uur Ronde 5 – Verbeteren
14.30 uur Paralelprogramma partners en docenten G-ROND
15.00 uur Voorbereiding van pitch
15.30 uur Presentatie van resultaten
16.15 uur Jury beraad
16.30 uur Prijsuitreiking en afsluiting

////

Over het Alfa-college:
Het Alfa-college is een christelijk ROC met vestigingen in Groningen, Hoogeveen en Hardenberg. Binnen het Alfa-college leiden we onze circa 15000 studenten op tot mensen die weten wie ze zijn, tot goede burgers en tot goede vakmensen. We stimuleren onze studenten en medewerkers om samen met onze regionale partners een bijdrage te leveren aan een uitdagende leeromgeving , een sterke regio en een duurzame en rechtvaardige wereld. Je kunt bij ons terecht voor een mbo-opleiding, educatief traject, een bedrijfsopleiding, cursus of maatwerk.

Over de Hanzehogeschool Groningen: De Hanzehogeschool is de grootste hogeschool in Noord-Nederland, en werkt al 225 jaar aan praktijkgericht onderwijs in de regio. In de laatste jaren verschuift de Hanzehogeschool steeds meer van een traditionele hogeschool naar een kennisinstelling waar studenten, onderzoekers, docenten en de beroepspraktijk in inspirerende ‘leergemeenschappen’ van en met elkaar leren. Met ons motto ‘share your talent, move the world’ proberen wij een inspirerende omgeving te creëren waar zowel studenten als onderzoeker samen kunnen innoveren.